zondag 8 september 2013

Internetmarketing analysetools anno 2013


Analyseren is het uit elkaar halen van een probleem en deze opdelen in kleine stukjes van het probleem. Een probleem kan erg groot zijn, en het is dan ook belangrijk om dit op te delen in deelproblemen en deze stuk voor stuk te doorzoeken. Hierbij ga je informatie verzamelen over de oorzaak van het probleem en legt verband tussen de gegevens die u hebt verzameld. Ook kijkt u per deelprobleem wat relevant is en wat niet, en gaat u na hoe het probleem is ontstaan en waardoor dit kwam. Als u dit weet gaat u bedenken hoe dit op te lossen is. Bij analyseren bent u constant bezig met het beantwoorden van een vragen

Wat doen internetmarketing analysetools?
Internetmarketing analysetools zijn zeer nuttig om uw websitedata te analyseren. De tools breken grote massa’s data op in kleine behapbare stukjes informatie. Deze informatie wordt overzichtelijk ingedeeld in rapporten, grafieken of segmenten. Deze indeling geeft een goed overzicht van de verschillende soorten data. U hoeft nu alleen nog te filteren op wat voor uw website relevant is. Er zijn verschillende soorten analyseprogramma’s. Ik zal er een aantal beschrijven.

Van alle Internetmarketing analysetools is google analytics toch wel mijn meest favoriete. Dit programma is erg compleet en is ontwikkeld om uw website volledig te onderzoeken. Naast de website zelf worden ook sociale media en advertentiecampagnes onderzocht. Dit jaar zijn er veel wijzigingen aangebracht aan de gebruikersinterface van Google Analytics. Weten wat deze wijzigingen zijn? Klik dan hier. Ook zijn er veranderingen doorgevoerd in Google Analytics. 5 veranderingen zijn:
Google tag manager: Deze tool maakt het makkelijk om tags toe te voegen, aan te passen of te verwijderen. Tags zijn stukjes code waarmee informatie kan worden verzameld.
Custum dashboards: Deze functie maakt het mogelijk om de belangrijkste gegevens op 1 pagina samen te voegen. Wat deze gegevens zijn hangt af van uw website.
In page analytics: De mogelijkheid om het verschil te zien tussen een knop op de bovenkant van de pagina en een knop op de onderkant van de pagina met dezelfde functie. Voorheen gaf dit 1 resultaat.
Chance history: Elke keer dat er Google Analytics veranderingen plaatsvinden, wordt dit nauwkeurig bijgehouden
Google webmaster tools: De mogelijkheid om meerdere accounts aan elkaar te linken.

Van de verschillende Internetmarketing analysetools is deze 1 van de meest interessante, omdat het een compleet beeld geeft over elke willekeurige website. Het werkt in Firefox, Chrome en Opera browsers en er is zowel een gratis als een betaalde versie. SEO Quake is erg handig als u de websites van uw concurrenten wilt onderzoeken en met elkaar wilt vergelijken. Een aantal dingen die u met SEO Quake kan zien zijn:
·        Page rank: De waarde van een pagina
·        Het aantal webpagina’s dat geïndexeerd is door Google
·        Het aantal webpagina’s dat geïndexeerd is door Bing
·        Het aantal backlinks van de pagina en het domein volgens Yahoo
·        Overall rank:
·        Domeinleeftijd: Hoe oud de domein van de website al is.
·        Twitter tweets
·        Facebook likes
·        Google +1
·        Dichtheid van zoekwoorden
·        Zoekwoorden en het gebruik van deze zoekwoorden in <h1> etc.
Deze gegevens staan overzichtelijk onder de Google resultaten of bovenin de website. (na installatie van SEO Quake) U kunt daarom ook gelijk de websites op de eerste pagina van Google met elkaar vergelijken. Dit is erg handig als u al weet wat uw zoekwoorden zijn, want dan weet u wie uw grootste online concurrenten zijn. Uw online concurrenten zijn immers niet altijd hetzelfde als uw offline concurrenten. Er zijn zelf veel bedrijven die alleen via het internet actief zijn en dus op de kaart veel verder weg van u zitten, maar online uw grootste concurrent zijn.

Van de verschillende Internetmarketing analysetools is ahrefs.com de makkelijkste in het onderzoeken van uw backlinks. Bij de ahrefs.com kunt u de backlinks van uw eigen website of van een concurrerende website onderzoeken. U kunt er via deze tool achter komen welke websites naar de website linken. Hier kunt u ook het aantal backlinks zien dat de website heeft, wat voor soort backlinks dit zijn en hoeveel pagina’s er zijn geïndexeerd. Naast deze links van andere websites kunt u ook uw sociale scores zien. U ziet dan bijv. het aantal retweets, likes en plusjes dat u heeft. Deze tool is gratis te gebruiken, maar als u betaald krijgt u nog veel meer functies en kunt u meer gegevens zien.

Copyscape is ideaal voor het opsporen van gedupliceerde content. U kunt hier per pagina van uw website bekijken of er andere webpagina’s zijn die qua tekst overeen komen met uw eigen website. Omdat u deze analysen per pagina moet uitvoeren is het erg tijdrovend als u een grote website hebt met heel veel contextpagina’s. Dit heeft echter ook als voordeel dat u erg gericht kunt zoeken, en sneller de gedupliceerde content terug kunt vinden op uw website. Via copyscape kunt u ook een plagiaat waarschuwing banner plaatsen om mensen ervan te weerhouden uw content te kopiëren. Copyscape is volledig gratis.

Screaming frog seo spider tool is de laatste van de Internetmarketing analysetools die ik hier zal bespreken. Dit is een spider tool in de vorm van een klein desktop programma. Deze zoekt de zoekwoorden in een site en laat deze zien ter analysen. U kunt deze gegevens ook exporteren naar exel, om uw gegevens overzichtelijke en op elk moment offline kunt bekijken. Dit programma is gratis te downloaden, maar u kunt ook een uitgebreidere versie kopen. Het is zowel beschikbaar op Windows als op Mac en Ubuntu.

Internetmarketing analysetools zijn erg handig voor uw online strategie. Daardoor worden deze Internetmarketing analysetools steeds aangepast en uitgebreid met de nieuwste data. Door middel van deze Internetmarketing analysetools kunnen wij gerichte strategieën bedenken en onze focus richten op verbetering en optimalisatie van onze websites. Het gebruik van de meeste Internetmarketing analysetools die ik hier heb besproken is gratis. U betaald alleen als u uitgebreidere functies nodig hebt.