donderdag 3 oktober 2013

Verdieping Google Analytics: Het maken van een nieuw dashboard

Een groot voordeel van analytics is dat u heel veel gegevens tot uw beschikking heeft, en dat u deze zelf kunt ordenen. Het maken van een nieuw dashboard is een nette en snelle manier om uw gegevens te ordenen en belangrijke gegevens te analyseren. In deze verdieping leer ik u hoe dit werkt.

In eerdere blogs heb ik Google analytics al verder toegelicht. U kunt deze blogs hier vinden:

Deze informatie is dan ook een verdieping op mijn eerdere blogs en is bedoeld als extra uitleg over het maken van een nieuw dashboard. Hieronder leg ik u hoe dit precies werkt. 



Dasboards – nieuw dashboard – leeg canvas



Geef het dasboard een naam en sla de naam op. In dit geval is de naam “test dashboard”.



Klik nu op widget toevoegen. U ziet dan het volgende scherm:



Hier kunt u een widget aanmaken. In dit geval kiezen we onder standaard het cirkeldiagram. Bij “een cirkeldiagram maken met:” kiezen we bijv. voor nieuwe bezoeken. Deze groeperen we op dimensie apparaatcategorie. De maximale weergave stellen we in op 6 taartpunten. Hier kunnen we ook aanvinken om een donutgrafiek te gebruiken. In dit geval kiezen wij er niet voor, maar de mogelijkheid is er wel. Nu gaan we de widget opslaan.



Nu zien we het resultaat op ons Test dashboard. We zien hier hoe het aantal nieuwe bezoekers is verdeeld over het aantal apparaten. Zo kunnen we in 1 oogopslag zien dat de desktop een grote meerderheid heeft in het diagram, en dat de tablet het minst word gebruikt om deze site te bezoeken.



We kunnen deze widget nu ook nog aanpassen. Om dit te doen gaan we met de muis over de titel van de widget heen tot we een potlood zien. Klik op dit potloodje om de widget te bewerken. Nu kiezen we wel voor een donutgrafiek. U ziet nu dezelfde gegevens in een donutgrafiek.



Nu gaan we een andere widget toevoegen. In dit geval klikken we onder realtime op geomap en kiezen we bij weergavemodus op plaatsen. Regio laten we staan op auto en we voegen geen filter toe. U ziet nu de bezoekers die op dit moment op uw site aanwezig zijn, en waar ze vandaan komen.



Nu voegen we zelf nog een aantal widgets toe en u ziet uw eigen dashboard.



Dan klikken we nu op geavanceerde segmenten, kiezen bij standaardsegmenten  voor  direct verkeer en klikken op toepassen. U ziet nu alleen de gegevens voor direct verkeer. Door op het kruisje achter direct verkeer te klikken haalt u dit geavanceerde segment weer weg.


U kunt nu zelf aan de slag om uw gegevens overzichtelijk te ordenen en te analyseren. Meer weten over analytics? Lees dan ook de eerdere blogs.