dinsdag 15 oktober 2013

Google individual qualifications

Leermiddelen voor Google Adwords individual qualifications

Leermiddelen die ik heb gebruikt om mijn Google Adwords examens te halen:

Het Google Adwords helpcentrum:
Hier staat een mooi totaaloverzicht in een online database.

Youtube lessen:
http://www.youtube.com/adwordslessen
Deze lessen zijn oud, maar bieden nog steeds een goed overzicht van de basistechnieken. 
Ik heb al deze filmpjes bekeken en het meeste klopte nog steeds. 

Google Adwords blog:
http://www.google.nl/adwords/insideadwords/
Hier heb ik niet veel in gelezen, maar deze is wel erg leerzaam. 

Boek: Advanced Google Adwords Second Edition
Schrijver: Brad Geddes
Dit boek maakt zijn naam waar en bied een solide basis voor alle Google Adwords examens (ook de geavanceerde) 

Succes met leren

dinsdag 8 oktober 2013

(NL) Boekrecensie/(E) Book review: Zoekmachinemarketing (Google marketing)

(NL) Boekrecensie: Zoekmachinemarketing (Google marketing)

Jaar: 2008
Uitgever: Pearson Education
Schrijver: Mark Jansen
Onderwerp: SEO / Zoekmachinemarketing
Taal: Nederlands

Korte introductie van het boek: Deze druk van het boek komt uit 2008. Inmiddels is er echter al weer een herdruk van dit boek verschenen genaamd “Google Marketing”. Door deze titelwijziging had ik pas later door dat het om een herdruk ging, dus heb ik nog de oude versie gelezen. Ik ben dan ook van plan om binnenkort de nieuwere versie te gaan lezen.

Mijn mening: Ik vond dit boek erg interessant om te lezen, maar vanaf hoofdstuk 6 vond ik dit boek het beste. Dit kwam omdat ik al bepaalde basiskennis had van de theorie in de eerste 5 hoofdstukken. Deze hoofstukken waren wel een goede herhaling om mijn kennis bij te houden. Hoofdstuk 6 was mijn favoriete hoofdstuk omdat ik momenteel lerende ben voor mijn Adwords examens.

Aantal sterren per doelgroep:
Beginners:





SEO specialisten:





Internetmarketeers:




(E) Boekreview: Zoekmachinemarketing (Google marketing)

Year: 2008
Publisher: Pearson Education
Writer: Mark Jansen
Subject: SEO / Search engine marketing
Language: Nederlands

Brief introduction of the book: This edition of the book is from 2008, but there is already a reprint of this book appeared called "Google Marketing". Because of this change of title I found out later that it was a reprint. That’s why I have read the old version. I am also planning to read the newer version soon.

My opinion: I found this book very interesting to read, but from chapter 6 this book became much better. That was because I already had some basic knowledge about the first five chapters. These chapters were a good reminder for my knowledge. Chapter 6 was my favourite chapter, because I am currently learning for my Adwords exams.

Number of stars for each target audience:

Starter:





SEO specialists:





Internet Marketers:


donderdag 3 oktober 2013

Verdieping Google Analytics: Het maken van een nieuw dashboard

Een groot voordeel van analytics is dat u heel veel gegevens tot uw beschikking heeft, en dat u deze zelf kunt ordenen. Het maken van een nieuw dashboard is een nette en snelle manier om uw gegevens te ordenen en belangrijke gegevens te analyseren. In deze verdieping leer ik u hoe dit werkt.

In eerdere blogs heb ik Google analytics al verder toegelicht. U kunt deze blogs hier vinden:

Deze informatie is dan ook een verdieping op mijn eerdere blogs en is bedoeld als extra uitleg over het maken van een nieuw dashboard. Hieronder leg ik u hoe dit precies werkt. 



Dasboards – nieuw dashboard – leeg canvas



Geef het dasboard een naam en sla de naam op. In dit geval is de naam “test dashboard”.



Klik nu op widget toevoegen. U ziet dan het volgende scherm:



Hier kunt u een widget aanmaken. In dit geval kiezen we onder standaard het cirkeldiagram. Bij “een cirkeldiagram maken met:” kiezen we bijv. voor nieuwe bezoeken. Deze groeperen we op dimensie apparaatcategorie. De maximale weergave stellen we in op 6 taartpunten. Hier kunnen we ook aanvinken om een donutgrafiek te gebruiken. In dit geval kiezen wij er niet voor, maar de mogelijkheid is er wel. Nu gaan we de widget opslaan.



Nu zien we het resultaat op ons Test dashboard. We zien hier hoe het aantal nieuwe bezoekers is verdeeld over het aantal apparaten. Zo kunnen we in 1 oogopslag zien dat de desktop een grote meerderheid heeft in het diagram, en dat de tablet het minst word gebruikt om deze site te bezoeken.



We kunnen deze widget nu ook nog aanpassen. Om dit te doen gaan we met de muis over de titel van de widget heen tot we een potlood zien. Klik op dit potloodje om de widget te bewerken. Nu kiezen we wel voor een donutgrafiek. U ziet nu dezelfde gegevens in een donutgrafiek.



Nu gaan we een andere widget toevoegen. In dit geval klikken we onder realtime op geomap en kiezen we bij weergavemodus op plaatsen. Regio laten we staan op auto en we voegen geen filter toe. U ziet nu de bezoekers die op dit moment op uw site aanwezig zijn, en waar ze vandaan komen.



Nu voegen we zelf nog een aantal widgets toe en u ziet uw eigen dashboard.



Dan klikken we nu op geavanceerde segmenten, kiezen bij standaardsegmenten  voor  direct verkeer en klikken op toepassen. U ziet nu alleen de gegevens voor direct verkeer. Door op het kruisje achter direct verkeer te klikken haalt u dit geavanceerde segment weer weg.


U kunt nu zelf aan de slag om uw gegevens overzichtelijk te ordenen en te analyseren. Meer weten over analytics? Lees dan ook de eerdere blogs. 

dinsdag 1 oktober 2013

Verdieping Google Analytics: Achter de schermen bij de CATC

Google Analytics is een programma dat Google heeft geïntroduceerd om uw website/websites te analyseren. Google analytics word in de vorm van een code op uw website geïntegreerd. Door het gebruik van dit programma kunt u allerlei gegevens over uw website verzamelen en analyseren. Zo kunt u onder meer zien wat bezoekers doen op uw website en of de website werkt zoals u het bedoeld heeft. De code die u op uw website moet plaatsen om een analyse te krijgen via Google analytics heet de Google Analytics Tracking Code, ook wel CATC afgekort.

In eerdere blogs heb ik Google analytics al verder toegelicht. (Deze kunt u vinden op iq-leads.com) Deze informatie is dan ook een verdieping op mijn eerdere blogs en is bedoeld als extra uitleg over de tracking code. Hieronder leg ik u uit wat de verschillende onderdelen van de code betekenen, zodat u beter kan begrijpen hoe analytics precies werkt. 

CATC
Hieronder ziet u een voorbeeld van de Google Analytics Tracking Code (CATC):

<script type="text/javascript">
var _gaq = _gaq || [];
_gaq.push(['_setAccount', 'UA-XXXXXX-YY']);
_gaq.push(['_trackPageview']);
(function() {
var ga = document.createElement('script'); ga.type = 'text/javascript';
ga.async = true; ga.src = ('https:' == document.location.protocol ?
'https://ssl' : 'http://www') + '.google-analytics.com/ga.js';
var s = document.getElementsByTagName('script')[0];
s.parentNode.insertBefore(ga, s);
})();
</script>

U plaatst de CATC in de HTML van uw website. Dit doet u op elke pagina van uw website. Als het niet op elke pagina staat zullen de pagina’s waar de code niet op staat ook niet worden geïndexeerd in Analytics. De CATC is veranderd in 2009. De vernieuwde code bevat asynchronous code die beter meet een sneller word geladen. Voor die verandering wilde men de code nog wel eens in de body plaatsen zodat de pagina sneller laadde. Nu dat niet meer aan de orde is, is het aan te raden om de code direct voor de </HEAD> te plaatsen.

de meest recente "asynchronous" code bevat. Deze code meet beter. Websites die voor 2009 al een google analytics code hebben geplaatst deden dat meestal in de body, zodat de pagina sneller laadde. Maar met de vernieuwde "asynchronous" hoeft dat niet meer en kan de code dus beter in de head geplaatst worden.

Wat de onderdelen betekenen:
<script type="text/javascript"> : Opening van het script met het scripttype er in beschreven.
_gaq.push(['_setAccount', 'UA-XXXXXX-YY']);: Dit deel van de code maakt een link tussen de gegevens van uw site en uw eigen google account.
UA-XXXXXX-YY: Dit deel is uw profiel id
XXXXXX: Dit is het account nummer
YY: Dit is het profielnummer
_gaq.push(['_trackPageview']); : Dit deel van de code verzameld informatie over de bezoeker en verpakt deze in cookies
ga.js: Organiseert de gegevens in uw browser en maakt een link met de servers van Google
</script>: Afsluiting van het script

Leest u ook mijn eerdere blogs en laat een reactie achter.